dinsdag 12 januari 2016

Star Wars zonder nostalgie




Ik heb mezelf vanaf mijn zeventiende toch zeker wel gezien als groot filmliefhebber, al moet ik bekennen dat hoe meer ik ging lezen, hoe meer het kijken van films op de achtergrond kwam. Er is een bepaalde lijst van films die 'elke filmliefhebber wel gezien heeft'. Op die lijst staat bijvoorbeeld Lord of the Rings, een reeks waarvan ik eerlijk moet bekennen dat ik ze pas op mijn twintigste voor de eerste keer zag. Een andere filmserie die zeker op dat lijstje hoort, is Star Wars. En geloof het of niet, die films heb ik als kind, maar ook als tiener, nooit gezien. Wanneer ik die voor het eerst zag? Op mijn 23e. Toen, een maand geleden, dwong mijn vriend mij om eindelijk toch die films maar eens te kijken. Hoewel ik normaalgesproken best moeilijk doe op momenten waarop ik niet zelf kan kiezen welke film we gaan kijken, stemde ik hier vlug toe. Nadat hij mij jaren probeerde over te halen, zag ik het nu ook wel in: die films móet iedereen gezien hebben. Ik wist nog net wie Darth Vader, Luke en R2D2 waren, maar dat die gouden robot C3PO heette, dat wist ik niet.

Dus, op een zekere maandag begonnen wij met het kijken van Star Wars episode IV. Dit is een zeer originele, leuke en amuserende film, maar de emoties die anderen - lees, mijn vriend - erbij voelen, voel ik toch niet. Ik neem aan dat dit met een zekere dosis nostalgie te maken heeft, die ik natuurlijk er niet bij heb. Het zelfde gold voor Episode V, die we een dag later keken. Er werd mij constant verteld dat de volgende scene 'epic' zou zijn, maar ik zag het toch niet helemaal. Ik vond deze film best saai en zeker niet zo goed als de eerste.

Episode VI moest een tijdje op mij wachten, in verband met de hectiek die kerst en nieuwjaar heet, maar ook die zag ik eindelijk in het nieuwe jaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet echt naar uitkeek, omdat de vorige dus zo een teleurstelling was, maar VI bleek een aangename verassing. Dit was zeker de beste film van deze trilogie.

En nu verwacht je natuurlijk een oordeel over Episode VII, want waarom zou ik anders deze films gekeken hebben. En inderdaad, deze film heb ik een aantal dagen geleden ook mogen zien. Hier moet ik echter nog even wat meer over nadenken voordat ik een duidelijk oordeel kan geven. Binnenkort kun je dus ook een blogpost verwachten waarin ik mijn gedachten laat gaan over deze film, maar voor nu, is dit het einde van de post.
Slaap lekker, alvast :)


(Wil je niets missen en vooral op de hoogte gesteld worden wanneer de Star Wars Episode VII post erop komt, schrijf je dan in voor de mail lijst: dan ontvang je een mailtje zodra de nieuwste post online staat ;)) 

Bestel deze originele trilogie op Bol.com, of neem eens een kijkje in hun Star Wars Shop 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten