dinsdag 19 januari 2016

De GVR komt terug!



Deze zomer komt de grootste creatie van legendarische kinderboekenschrijver Roald Dahl eindelijk terug! De Grote Vriendelijke Reus gaat een verschijning maken op het witte doek, in een film gemaakt door niemand minder dan Steven Spielberg. Een echte live-action met de voor film debuterende Ruby Barnhill in de rol van Sophie, het meisje dat gekidnapt wordt door deze GVR en zo een uniek inzicht krijgt in de wereld van de reuzen.

Nu was dit nieuws natuurlijk al langer bekend, maar wat wel redelijk nieuw is, is de trailer voor deze potentiële blockbuster. Toen deze uitkwam, werd het internet ermee overspoeld. Ook ik werd ontzettend enthousiast en vond het voorproefje ontzettend intrigerend. Wat mij wel opviel, is dat ik me weinig herinnerde van het verhaal. Als klein meisje heb ik ook veel Roald Dahl gelezen, maar van dit specifieke boek was blijkbaar weinig blijven hangen. Er zat dus maar één ding op: het herlezen van het verhaal.

Omdat ik het boek als e-book bezat, kreeg het boek voor mij ook meteen een 'bedtijd verhaal' functie: het lezen op mijn tablet heeft voor mij zeker geen voorkeur, maar in bed is het gewoon een stuk makkelijker. Ik las een paar hoofdstukken per avond en langzaam maar zeker bereikte ik het einde van mijn nostalgisch tripje naar een wonderlijke wereld van Roald Dahl.


Wat vond ik ervan, vraag je je nu natuurlijk af. Eerlijk is eerlijk, hij viel een beetje tegen. Het verhaal is briljant en origineel, de hoofdpersonages zijn, voor een kinderverhaal, complex en interessant en ook de taal van De Reus sprak mij aan. Aanvankelijk dan. Want na een tijdje begon de schrijfstijl toch opmerkelijk irritant te worden. De Reus sprak geen perfect Engels (want ik las The BFG, niet De GVR) en dit is zeker begrijpelijk en ook leuk gedaan. Maar op een gegeven moment weet je het wel. Natuurlijk kan Dahl er niet voor kiezen om halverwege het boek te switchen onder het motto ze snappen het nu wel, dat begrijp ik ook wel. Maar toch, het zorgde ervoor dat sommige delen niet prettig lazen. 

Behalve dat, is het natuurlijk ook gewoon écht een kinderboek. Super leuk, maar niet geweldig. Dat wil niet zeggen dat ik sinds het lezen van het verhaal minder zin heb om de film te gaan kijken. In tegendeel, ik ben nu juist nog benieuwder naar wat Spielberg doet met het alom bekende verhaal, en hoe De Reus en Sophie op het witte doek vertaald gaan worden.


De luxe Nederlandse editie van de GVR, uitgegeven door De Fontein, is te koop via bol.com. Wil je hem toch liever in het Engels? Ook die staat op bol.com Iets goedkoper, maar met een aantal weken levertijd kun je hem krijgen op Bookdepository

Geen opmerkingen:

Een reactie posten