dinsdag 5 april 2016

Recensie: Als de winter voorbij is van Thomas Verbogt


Titel: Als de winter voorbij is
Auteur: Thomas Verbogt
Jaar: 2015
Pagina's: 224
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam

"Het kunnen maar een paar seconden zijn die je leven uiteindelijk bepalen. Iemand aankijken of juist niet.Ineens gekust worden op een zomerse dag. Meer hoeft het niet te zijn. Zo vergaat het de hoofdpersoon van deze roman, die jaren leeft met de herinnering aan zo'n moment. Maar de herinnering alleen is niet genoeg. 
Als de winter voorbij is is een verhaal over schuld en schaamte, en het besef dat we allemaal voorbijgangers zijn die elkaar even aankijken of aanraken. Een verhaal over de vraag waar het nu uiteindelijk om gaat: om de waarheid of de werkelijkheid. Als de winter voorbij is - het is een beofte, het is de hoop op iets nieuws." 

Het is mij nu wel duidelijk dat het tijd wordt dat ik direct nadat het boek uit is een recensie schrijf. Ik wil graag heel uitgebreid schrijven over deze roman, maar ik weet het gewoon niet meer. 

Voordat ik begin met het schrijven van een recensie, kijk ik altijd even in mijn aantekeningen. Wat heb ik geschreven over Als de winter voorbij is? Dit is wat de notities in mijn telefoon mij vertellen: 
- Mooi geschreven
- Saaie hoofdpersoon
- meh. 
Op Goodreads zie ik dat ik hem 2 sterren gaf. 
Normaal zijn mijn aantekeningen uitgebreider en na het lezen van mijn gedachten komt vaak alles terug, maar nu toch echt niet.

Ik ga ook niet doen alsof ik nog weet wat ik gelezen heb en toch een recensie schrijven. Kijk maar eens naar deze mooie, goede, uitgebreide recensies: 

Tzum
De Volkskrant
Heel veel interessante bloggers die dit boek gelezen hebben.

De Libris Literatuurprijs recensie van volgende week zal wel uitgebreid zijn, dat beloof ik. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten